Igaüks on oma elus lahendanud ristsõnu või mõistatusi. Ka Piibli igapäevastele uurijatele leidub seal ikka uusi ja uusi mõistatusi, mille üle pead murda. Sellepärast ei saagi huvi Piibli vastu kunagi otsa. Taanieli raamatul on Piiblis eriline koht. Paljud põlvkonnad piibliuurijaid on püüdnud ja püüavad veel tänagi dešifreerida Taanieli raamatu 11. peatüki prohvetlikke kuuulutusi. Viktor Nõmmik pakub lugejale internetist, EKBKL Pärnu Immaanueli koguduse koduleheküljelt ekklesia.ee leitud materjali, mis talle suurt huvi pakkus. Materjal kannab pealkirja „Taaniel – jutustus kahest linnast“ ja selle autoriks on Mati Ploompuu.
Kui võtame Taanieli raamatu 11. ptk. 31. salmi, millele Jeesus vihjas, siis ta teatab: "Ja tema poolt saadetud sõjaväed tulevad ja teotavad pühamut, kindlat linna; nad kõrvaldavad alalise ohvri ja panevad sinna hävituse koletise." Kuidas mõista, et see "hävituse koletis" ilmus üle 160 aasta eKr., kui Jeesus ise ütles oma jüngitele Õlimäel, et see ilmub kunagi tulevikus! "Kui te siis näete pühas paigas seisvat hävituse koletist, millest on rääkinud prohvet Taaniel, — kes seda loeb, see pangu tähele." (Mt 24:15) Ilmselt oli juutide seas juba Kristuse ajal laialt levinud see ekslik Taanieli raamatu 11. peatüki tõlgendus ja seepärast pidid Jeesuse jüngrid olema väga üllatunud, kui nad kuulsid, et nad peavad Taanieli raamatust "tähele panema" (täpsemas tõlkes "mõistma"), et see "hävituse koletis" saabub alles tulevikus!“
Püüame mõista
„Talitagem siis nii, nagu Jeesus soovitas ja "paneme tähele" ehk püüame mõista neid Taanieli raamatu 11. peatüki järgnevaid salme selles valguses, mis meile tänapäeval on paistnud. Loeme need salmid, mida paljud tänapäevalgi peavad vana traditsiooni kohaselt Antiochos Epiphanese kohta käivaiks, st kõik siin mainitu pidi siis toimuma 11 aasta kestel, aastast 175-164 eKr.
Järgmised salmid koondavad suure võitluse jällegi pühamu ümber ja pole kahtlust, et siin on juttu pimedal keskajal üle tuhande aasta valitsenud riigikirikust, "kristusevastasest" ehk "antikristusest" ehk "sellest, kes asetas end Kristuse asemele". "Ja tema poolt saadetud sõjaväed tulevad ja teotavad pühamut, kindlat linna; nad kõrvaldavad alalise ohvri ja panevad sinna hävituse koletise. Ja oma libekeelsusega ta hukutab lepingu rikkujaid, aga see rahvas, kes tunneb oma Jumalat, jääb kindlaks ja tegutseb. Ja mõistlikud rahva hulgast õpetavad paljusid, kuigi need mõnd aega langevad mõõga ja tuleleegi kätte, vangi ja riisutavaiks (nagu näiteks valdeslased, hussiidid, luterlased, anabaptistud ja hugenotid). Ja kui nad langevad, siis nad saavad vähest abi ("Aga maa aitas naist" — Ilm 12:16), ja paljud liituvad nendega libekeelsuses. Ja mõistlikest langevad mõned, et neid sulatada ja puhastada ja valgeks teha lõpuajaks, sest määratud aeg viibib veel (vihje, et lõpuaeg on lähedal, kuid mitte veel käes).
Ja kuningas teeb, mida tahab, ja ta ülistab ennast ning suurustab iga jumala ees, isegi jumalate Jumala vastu räägib ta kuulmatuid asju (kui tabav keskaja paavstluse kirjeldus!); ja see õnnestub tal kuni sajatus on teostunud, sest mis on otsustatud, see sünnib." (Tn 11:31-36).
Ta saab ülbelt tegutseda kuni oma 1260-aastase erilise valitsemisaja lõpuni 1798. aastal. Järgnevad salmid aga sobivad hästi revolutsioonilise Prantsusmaa kohta, kelle mõõk kõrvaldas paavsti tema troonilt 1798. aastal. Ka see ateistlik võim oli vaenulik Jumala tõe ja Tema rahva vastu ja seepärast on ta siin ära märgitud.
"Ja ta ei hooli oma vanemate jumalaist, ka mitte sellest, keda naised armastavad, ja ta ei hooli ühestki muust jumalast, vaid suurustab nende kõigi ees ja austab selle asemel kindluste jumalat; jumalat, keda ta vanemad ei tundnud, austab ta kulla ja hõbedaga, kalliskivide ja väärtasjadega." (s 37...). Me ei identifitseerinud neis prohvetlikes ennustustes kõiki üksikasju. Tähtsaim on tõdeda, et need kirjeldavad võitlust pühamu ja tõe ümber kuni lõpuaja saabumiseni, sest järgmine salm algab sõnadega: "Aga lõpuajal..." See võitlus teravneb kuni kõikehaarava kriisini, millest kõneleb selle peatüki lõpp ja järgmise peatüki algus.
Selliselt võetuna on kogu see prohvetikuulutus vaid eelmiste prohvetikuulutuste laiendatud variant, mille eesmärgiks ei ole sisse tuua uusi riike ja valitsejaid, vaid anda mitmekülgsem ja avaram pilt suurest võitlusest Jumala pühamu ja tõe ümber. Ja pühamu all me mõtleme Jumala rahvast nii Vana kui Uue seaduse ajal ja õiget jumalateenistust. Jumala tõde ja rahvast on alati rünnatud ja rõhutud. Tõsi — on olnud kergemaid, nn. hingetõmbamise aegu, kuid tagasi vaadates on need osutunud vaid vaenlase kavalateks taktikalisteks võteteks suuremate võitude saavutamiseks, ulatuslikuma usust-taganemise esilekutsumiseks. Ei, ärge oodake selles maailmas hingamise aega, ärge iial pange maha oma vaimuliku võitluse relvi. Võitlus kestab ja see on võitlus elu ja surma peale, võitlus iga hinge eest kuni armuaja viimase hetkeni. Alles Kristuse riigis saabub hingamine. Aga et sinna saada, tuleb võidelda, võidelda ja veelkord võidelda! Võideldes koos Temaga, me võidame!“
"Aga lõpuajal..."
Me teame, et just meie elame lõpuajal ja sellepärast, kas saab olla Piiblis veel aktuaalsemat prohvetikuulutust? Kuid teine küsimus on: kas me suudame seda prohvetikuulutust mõista? "Aga lõpuajal Lõuna kuningas põrkab temaga kokku ja Põhja kuningas tormab temale kallale sõjavankrite, ratsanike ja paljude laevadega; ta tungib maadesse, ujutab need üle ja käib neist läbi" (Tn 11:40)."Lõuna kuningas" põrkab kokku "Põhja kuningaga" — kas ei räägi see ateismi pealetungist langenud kirikule Prantsuse revolutsiooni käigus 18. sajandi lõpus ja peale seda? Kuid kirik ei lepi sellega, vaid ründab omakorda kõigi oma vahenditega ateismi, tungides maadesse, ujutades need üle ja käies neist läbi. Nii tegutseb lõpuaja "suur Baabülon" (Ilm.14,8;18,2), mis on täis vaimulikku hoorust. Kuna see hõlmab enamuse kirikuist ja kogudusist, siis võime seda nimetada ka kristlikuks oikumeeniaks. Ja mida edasi läheb aeg, seda tugevamaks ja monoliitsemaks see muutub — kuid see monoliitsus pole mitte tõe alusel. See saavutatakse kõikide kirikute ja koguduste tagasitriivimisega Rooma!
Tõepoolest, "suurel Baabülonil" on viimasel ajal olnud suur edu ja prohvetikuulutus tõotab talle veelgi suuremat edu lähemas tulevikus: "Ja ta tungib ilusale maale ning kümned tuhanded langevad. Aga need pääsevad tema käest: Edom, Moab ja peamine osa ammonlastest" (Tn 11:41). Nagu juba öeldud, võime "ilusa maa" all mõista Jumala kogudust. Selle Jumalale ustava rahva kohta lõpuajal on öeldud: "Siin on pühade kannatlikkus; siin on need, kes peavad Jumala käske ja Jeesuse usku!" (Ilm 14:12). Baabülonis tõuseb "lõpuajal" nii palju "valekristusi ja valeprohveteid," seal tehakse nii palju ja nii suuri "tunnustähti ja imesid," et eksitatakse osa "äravalituid," nagu teatas ka Jeesus prohvetlikult (Mt 24:24). Baabülon tungib Jumala kogudusse ja "kümned tuhanded langevad!" Baabüloni vaim, Baabüloni kombed, Baabüloni jaht üleloomuliku järele, Baabüloni moed ning Baabüloni keeled röövivad Jumala kogudusest kümned tuhanded! Mõelgu igaüks — äkki olen mina üks neist?
Aga oh imet! Need, kes kord olid Jumala rahva vaenlased — siin "Edom, Moab ja peamine osa ammonlastest" — "pääsevad tema käest," st tulevad välja Baabülonist ning ühinevad Jumala rahvaga!
Edasi teatab prohvetikuulutus: "Ja ta ("Põhja kuningas" — vaimulik Baabülon) sirutab käe maade järele ja Egiptusemaa ei pääse" (Tn 11:42). Oikumeenia "langenud suures Baabülonis" omandab eriti laia ulatuse ja ateism ei pääse! Jah, ateism ja ateistlikud reziimid peavad alistuma suure vaimuliku Baabüloni ees! Aga tänaseks on see sündinud! Ja pole mingit kahtlust selles, et suure kommunistliku süsteemi langemise taga on seisnud "suur Baabülon" eesotsas rooma katoliku kirikuga. Sellest "suure Baabüloni" võidutsemisest ateismi üle kirjutab ka Taanieli raamatu 11. ptk. järgmine salm: "Ja ta valitseb kulla ja hõbeda varandusi ja kõiki Egiptuse väärtasju; ja liibüalased ja etiooplased on tema saatjaskonnas" (s 43). Siin on otsene vihje sellele, et oikumeeniline kirik loob tiheda liidu riigivõimuga, saades riigikirikuks, mis valitseb nüüd juba kogu maailma üle, sest liibüalasi ja etiooplasi peeti Taanieli ajal maailma äärte elanikeks. Seega on siin jällegi sama sõnum, mis Ilmutuse raamatu 13. peatükiski: "...ükski muu ei saa osta ega müüa kui aga see..." (s 17). Kõik maailma väärtused on tema käsutada.
Kuid mis saab siis, kui "suur Baabülon" on parajasti hakanud valitsema kogu maailma "väärtasjade" üle, s.t. ta on loonud liidu riigivõimuga? Kas keegi ei suuda teda enam häirida? Kuulge: "Aga sõnumid idast ja põhjast teevad temale hirmu ja ta läheb ära suures vihas, hukkama ja hävitama paljusid. Ja ta lööb oma toredad telgid üles mere ja püha ilumäe vahele; aga tema lõpp tuleb ja ükski ei aita teda!"
Mis sõnumid need on, mis saabuvad idast ja põhjast ja mis hirmutavad nii võimsat "Põhja kuningat?" Mis häirib nii kohutavalt viimse aja vaimulikku "suurt Baabüloni" ning sunnib teda "hävitama ja hukkama paljusid?" Miks asub "suur Baabülon" nii otsustavasse võitlusesse "pühal ilumäel" asuva Jumala rahvaga, võttes strateegilise positsiooni Jumala tõekoguduse ja rahvahulkade vahel, keda sümboliseerib "meri?" Mis teda hirmutab?
Vali hüüd
Hesekieli 43:2 on kirjutatud: "Ja vaata: Iisraeli Jumala auhiilgus tuli ida poolt." Pühamu ja templi värav oli alati ida poole. Ja Jumal tuleb ida poolt, päevatõusu poolt! Tõelise "Õiguse Päikesena" saabub Ta meile ida poolt, nagu tõeline "päevatõus kõrgest" (Ml 3:20; Lk 1:77). Ka Ilmutuse raamatus on Jeesust kujutatud tulemas "päevatõusu poolt" (Ilm 16:12). Ja Jeesus ise ütles: "Sest otsekui välk sähvab ida poolt ja paistab läände, nõnda peab olema Inimese Poja tulemine" (Mt 24:27). Siiski pole see veel Jeesuse tulek, millest kõneleb Taanieli raamatu 11. ptk. lõpp. Jeesuse tagasitulekust lahutab seda üks eriline "kitsas aeg," millest on juttu järgmise 12. ptk. esimeses salmis — tegelikult järgmises salmis, sest kui see raamat kirjutati, ei olnud see jaotatud peatükkideks nagu tänapäeval. Aga ka prohvetikuulutus teatas, et "sõnumid idast ja põhjast teevad temale hirmu." See on eriti võimsalt, mõjuvalt ja veenvalt edasi antav sõnum Jeesuse tuleku erilisest lähedusest üheskutsega väljuda Baabülonist, mis on langenud ja hukkub peagi. Tõenäoliselt pole see midagi muud kui Ilmutuse raamatu 18. ptk. esimeses osas kirjeldatud "vali hüüd."
Seda tõlgendust kinnitab veel üks detail uurimise all olevas prohvetikuulutuses: "Aga sõnumid idast ja põhjast teevad temale hirmu." Paljudes kohtades Piiblis on "põhjamaad" nimetatud Jumala rahva, Jumala koguduse asupaigaks, näiteks Laul 48:3: "Siioni mägi kauges põhjas." Saatangi soovis istuda "kogunemismäele kaugel põhjamaal," soovides teha end "Kõigekõrgema sarnaseks" (Js 14:13,14). See, mis toimub vahetult enne Kristuse tagasitulekut Jumala tõekoguduses, ja see mida nad nii suure väega kuulutavad, teeb hirmu langenud kristlikule "suurele Baabülonile." Siis saabub "hiline vihm" — eriline Jumala Vaimu väljavalamine eluks pitseeritud ustavate kristlaste peale ning see annab nende kuulutusele erilise jõu ja väe. Jumala lapsed hüüavad nii Kristuse-sarnase iseloomuga kui ka oma suuga, ja see "vali hüüd" kohutab tõe hüljanud oikumeenilist liitu.
Ja mida muud oskavadki teha need hirmule aetud religioonitegelased, kui tungida kallale neile rahu rikkujaile, et neid iga hinna eest hävitada. Kuid kas neil õnnestub hävitada Jumala ustavaid lapsi? Kas tõesti Jeesus tulles ei leia oma ustavaid järelkäijaid elavaina?
Ei, Taaniel teatab, et kuigi kristusevastane (see hävituse koletis) on Jumala templi rüüstanud, mõistetakse kord tema üle õiglast kohut, ja Jumala rahvas, kes on ustavaks jäänud ka kõige raskemates katsumustes, võidutseb kord koos Kristusega Uues Jeruusalemmas“.
Armas lugeja!
„Issandal on oma esindajaid kõikides kirikutes. Nendele inimestele ei ole esitatud meie aja erilisi tõdesid selliselt, et see oleks nende südametele ja mõistusele mõjunud, seepärast ei ole nad ka valgust hüljates oma sidemeid Jumalaga katkestanud“ 6T 70.71 (1900) Kallis sõber, just Sina võid olla see "vali hüüd", kes eriti võimsalt, mõjuvalt ja veenvalt annab edasi sõnumi Jeesuse tuleku kohta! Sest meie kõik elame ajal, milal Jumal saadab erilise üheskutse väljuda Baabülonist, mis on langenud ja hukkub peagi.