„Taevariik on sinepiivakese sarnane, mille inimene võttis ja külvas oma põllule. See on küll väiksem kõigist seemneist, ent kui taim kasvab, siis on see suurim aias ja saab puuks, nii et taeva linnud tulevad ja pesitsevad selle okstel.” (Mt 13:31–32)
Inimesed, kellel on oskus, tahtmine, suutlikkus jagada oma elu teistega, on paeluvad. Meil kõigil on oma lugu. Ja võimalus kuulata kellegi teise lugu hõlmab endas usaldust kuulaja suhtes, olgu see siis üksikisik või kogukond.
Aiamaa
Jumal on loonud inimese jaoks viljaka ja andva keskkonna. Möödunud suvel katsetasin esmakordselt peiulille kasvatamist. Osa taimi kasvatasin seemnest ja osa ostsin. Puukooli müügilettidel on peiulill üheõieline. Ühel hetkel on istikust saanud õiepuhmas. Peiulill on paljunenud ja jaganud oma ilu inimesega. Kasvamine on jagamine. Kasvamine on mitmekordistumine.
Teine aedvili, mis mulle huvi pakkus, on sibul. Koristusajaks oli mugul tursunud läbimõõdult 2–3 cm ja enda külge kasvatanud terve sibulakobara. Algul arvasin, et mõned üksikud on nõnda paljunenud. Kuid see polnud nii. Tekkinud olukord kõnetas mind. Ma istutasin ühe, kuid asemele sain mitu.
Jagamine on heldus. Mõned mõtted USA kirjanikult Khalil Gibranilt: „Kui elu annab mulle kulda, pakun mina sulle hõbedat ja sellest hoolimata pean ennast heldeks. Kui väiklane ma olen?”
„Heldus ei ole see, et sa annad mulle midagi sellist, mida ma vajan. Heldus on see, et sa annad mulle midagi sellist, mida sina vajad märksa rohkem kui mina.”
Jeesus kõneles neile veel teise tähendamissõna: „Taevariik on sinepiivakese sarnane, mille inimene võttis ja külvas oma põllule. See on küll väiksem kõigist seemneist, ent kui taim kasvab, siis on see suurim aias ja saab puuks, nii et taeva linnud tulevad ja pesitsevad selle okstel.” (Mt 13:31–32)
Taevariik on märkamatu. Ta kasvab oma kasvamist. Kui väike on sinepiivake?
See oli tolle aja tuntuim väiksematest seemnetest, umbes millimeetrise läbimõõduga. Iisraellased tundsid sadu erinevaid seemneid, sealjuures ka teisi pisikesi seemneid. Juudi rahva vanasõnades kasutati väiksuse võrdumina just sinepiseemet.
Rahvameditsiin kasutab sinepit ravimtaimena. Sinepist on abi mao- ja soolevaevuste ning hingamisteede hädade korral. Sinep on antibakteriaalse toimega, parandab verevarustust, tõstab isu ja soodustab seedimist. Kõigest eelpool toodust hoolimata on minu jaoks sinep tüütu asi. Kes meist ei mäletaks sinepiplaastrit, mis ihu ümber mähiti, et laps köhast vabaneks?
Palestiinas kasvab mitmeid sinepisorte. See sinepiiva, millest siin räägitakse, on arvatavasti must sinep (Brassica nigra), mis on loomult kiirekasvuline. Kasvades umbes 3–4meetriseks suurte lehtedega taimeks, võib vars sirguda käevarrepaksuseks. Õied on kollased, seemned tumepruunid. Sügisel muutuvad sinepi varred ja oksad puiseks, kandes okstele sööma tulnud linnukesi. Araablased kutsusid puudeks taimi, mis olid sinepist väiksemad. Jeesus nimetab taime puuks, kuna tema silmad on Vanas Testamendis – ja tõenäoliselt just Taanieli neljandas peatükis ja teistes kohtades, kus puu sümboliseerib riiki. Jeesus kasutas selle kiirekasvulise maitseürdi seemet, kirjeldamaks taevariiki. Seeme viitab usule.
Matteuse evangeeliumi kirjutaja juured on juutluses. Matteus oli Jeesuse jünger, evangeeliumi kirjutamiskohaks peetakse Süüriat. Evangeelium on kirjutatud juutlusest kristlusesse pöördunuile.
See evangeelium hõlmab Jeesuse tähendamissõnu, mille keskmes on taevariik. „Taevariigi“ sõna kasutab üksnes Matteus, teised evangeeliumi kirjutajad eelistavad sõna „jumalariik“. Mida Jeesus mõtleb, rääkides taevariigist? Käesolevat väljendit tõlgendatakse mitmeti.
Taevariik on igavene elu, mis saab alguse inimese südames. See on usutõelisus. Paulus ütleb, et Jumala riik on õigus, rahu ja rõõm Pühas Vaimus (Rm 14:17).
Teine arusaam on, et taevariik on ligimesearmastus, mis väljendub muuhulgas sotsiaalses õigluses.
Kolmandad usuvad, et see erineb inimeste loodud riigist ning eksisteerib uskliku inimese sisemuses. See on käes, kuid samas ka eenduv tulevikuriik. Ja et see ei teostu üksnes igavikus, vaid ka siin maa peal. Jeesuse naastes hõlmab see kogu maailma ja inimkonda. Selle riigi juhiks on Jeesus, mistõttu nimetatakse seda Messia kuningriigiks.
Jeesuse jutt taevariigist, mis eksisteerib inimeste südames, paistab olevat sügavas vastuolus juutide ootustega.
Jeesuse jutt taevariigist paelus juute. See hõlmas arusaama, et Jumal on tõeline kuningas. Juudid ootasid taevariigi teostumist maa peal nähtaval kujul. See pidi avalduma kõikides eluvaldkondades, sealhulgas poliitilisel, sotsiaalsel ja majanduslikul tasandil. Väljend „taevariik“ hõlmab endas lootust, et taevariigi kodakondsus vabastab juudid paganliku Rooma riigi ikke alt. Ootuse tulemusena pidi olema nähtav seisund Jumala äravalitud rahvana. Jeesuse jutt taevariigist, mis eksisteerib inimeste südames, paistab olevat sügavas vastuolus juutide ootustega.
Sõnum lähedal olevast taevariigist tekitas Rooma impeeriumis tuleohtliku olukorra. Omandades poliitilist värvitooni, püüdis Jeesus igati hoiduda maise kuninga tiitlist. Jeesus kuulutas riiki, kus vaesed saavad õndsaks ja valevagadus kogeb hukkamõistu.
Jeesus rääkis taevariigist tõdedes, et „Jumala riik on teie seas” (Lk 17:21). Johannes soovitas jüngritel paastuda, et olla valmis taevariigi tulekuks. Jeesus see-eest tähistas taevariigi saabumist koos jüngritega (Mk 2:18–20) viljapäid murdes.
Käesolevast tähendamissõnast ajendatuna võime järeldada Jumala alalise valitsuse läbimurdu ja pidevat laienemist selle päevani, kuni Ta võtab kõik üle. Lähtudes Jeesuse sõnadest, võime olla kindlad, et (risti)usul on tulevikku. Läbi sajandite on kristlus jäänud püsima, elades üle nii välised kui sisemised vaenamised, kandes endas plekke, mille üle pole põhjust uhke olla. Ja mitte üksnes püsima, vaid ka edenema. Kristluses on tulevik.
Mõned kuud tagasi, kui Eestis valiti presidenti, said teistest enam hääli Siim Kallas ja Allar Jõks. Siinkohal tõdes üks kaasmaalane, et kui Kallas valitakse, siis ta Eestisse tagasi ei koli. Sellest hetkest peale muutusid presidendivalimised jälgimisväärseks uudiseks.
Kristlastel tuleb taevariigi kodanikena endale iga päev valida president. Ta seisab su südame uksel ja koputab. Oleme taevariigi kodanikud, kui elame pattude andekssaamises.
Oleme taevariigi kodanikud, kui elame pattude andekssaamises.
Jumal teeb meie sees tööd. Temas on muutev vägi. Olgu taevariik teie südametes ikka ja jätkuvalt ka käesoleval aastal. Elagu Taevariik! Elagu Jeesus! Aamen.